Anglojęzyczny debiut Claire Denis od dawna wzbudzał duże emocje. Również w Polsce, bo film współprodukowała rodzima firma Madants, a u boku Roberta Pattinsona i Juliette Binoche można zobaczyć Agatę Buzek. Amerykański gwiazdor gra młodego kryminalistę, który został zesłany w nieprzenikniony, bezbrzeżny kosmos. W rakiecie, którą przemierza galaktykę, ma dość oryginalne towarzystwo – niebezpiecznych, niemających nic do stracenia więźniów (i więźniarki). Niektórzy z nich ukrywają swoje prawdziwe motywacje i cele, które za wszelką cenę będą chcieli wdrożyć w życie. Denis po raz kolejny udowadnia, że jest mistrzynią tematów nie z tej ziemi, mieszania gatunków, korzystania z fascynujących szarad i tropów filmoznawczych, dzięki czemu każdy jej kolejny obraz jest jedyną w swoim rodzaju zagadką. Za sprawą High Life szokuje i zdumiewa do tego stopnia, że zachowawczy zazwyczaj "Guardian" nazwał dzieło orgazmicznym arcydziełem w najgłębszym kosmosie. W skrócie: trochę Kubricka, trochę Tarkowskiego, mnóstwo Pattinsona i pewna tajemnicza komora stanowiąca centrum wszechświata.
Francuska reżyserka i scenarzystka, jedna z najważniejszych autorek współczesnego kina. Filmowe szlify zdobywała, terminując u Rivette'a, Costa-Gavrasa, Jarmuscha i Wendersa. Już w debiutanckiej Czekoladzie (1988) sięgnęła po tematykę konfliktów międzyrasowych i międzykulturowych - szczególnie jej bliską ze względu na dzieciństwo, które jako córka kolonialnego urzędnika spędziła w Afryce. Problem kolonializmu oraz nierówności w dostępie do dóbr i edukacji stał się jednym z lejtmotywów jej twórczości (którą napędzały także ideały paryskiego maja ’68). Dało to wyraz najmocniej w Pięknej pracy (1999) z Denisem Lavantem i Białej Afryce z Isabelle Huppert (2009). Portretując ojczyznę, wyczulona jest na problemy społeczne, choćby sytuację imigrantów, jak w Nie mogę spać (1994), frustrację pracowników sektora publicznego w Piątkowej nocy (2002) czy stosunki rodzinne w Intruzie (2004). Interesuje się także sferą seksualną człowieka, co udowodniła w Głodzie miłości (2001) z Béatrice Dalle, jedną z jej ulubionych aktorek. Obsadza też często Isaacha de Bankole czy Grégoire’a Colina. Stale współpracuje z operatorką Agnès Godard, którą poznała w latach 70. w paryskiej szkole La Fémis, gdzie obecnie wykłada reżyserię filmową. Jej twórczość - jak dowodził dokument Więcej niż Bergman Jane Magnusson i Hyneka Palli (2013) - ceniona była przez samego Ingmara Bergmana.
1988 Czekolada / Chocolat / Chocolate
1999 Piękna praca / Beau travail / Good Work
2004 Intruz / L’intrus / The intruder
2008 35 kieliszków rumu / 35 rhums / 35 Shots of Rum
2009 Biała Afryka / White Material
2013 Les salauds / Bastards