Chociaż premiera czwartego filmu Hala Ashby'go odbyła się po rezygnacji Nixona spowodowanej aferą Watergate, a do realizacji przystąpiono przed wybuchem skandalu, to Szampon zdołał idealnie uchwycić nastawienie Amerykanów do ówczesnej polityki. Akcja tej komedii o zabarwieniu erotycznym w całości rozgrywa się w dniu wyborów w 1968 roku, kiedy to George McGovern i Richard Nixon walczyli o fotel prezydenta. Bohaterowie są jednak zbyt zadufani w sobie bądź zbyt zajęci romansami lub kombinowaniem, by w ogóle myśleć o oddaniu głosu. Scenariusz jest błyskotliwy, a gra gwiazdorskiej obsady bezbłędna, ale kluczowa okazuje się tu pewna cecha Ashby'ego: jego pełne współczucia podejście do ludzi, które pozwala mu spojrzeć na niezbyt w gruncie rzeczy sympatycznych bohaterów jak na prawdziwych ludzi i odczuć ich rozterki. Gigantyczny sukces kasowy Szamponu uczynił go najbardziej dochodowym filmem wyprodukowanym wówczas przez studio Columbia oraz ugruntował pozycję Ashby'ego jako czołowego reżysera.
Oscary 1976 - najlepsza aktorka drugoplanowa
(1929-1988) zasłynął początkowo jako montażysta (Oscar za dramat W upalną noc z 1967 roku), szybko jednak zajął się reżyserią. Jego filmy stały się wizytówką amerykańskiej rewolucji: korzystając z ciętego, inteligentnego dowcipu, Ashby został patronem Ameryki walczącej z rasizmem, wojną w Wietnamie czy zaściankowym konserwatyzmem.
1970 Właściciel / The Landlord
1971 Harold i Maude / Harold and Maude
1973 Ostatnie zadanie / The Last Detail
1975 Szampon / Shampoo
1976 By nie pełzać na kolanach / Bound for Glory
1978 Powrót do domu / Coming Home
1979 Wystarczy być / Being There