9. American Film Festival rozpocznie się 23 października. Jednym ze znaków rozpoznawczych festiwalu jest konkursowa sekcja American Docs, dzięki której widzowie zobaczą najgłośniejsze dokumenty prezentujące różne oblicza Stanów Zjednoczonych. W programie znalazły się m.in. portrety niezwykłych ludzi, fascynujące opowieści o „amerykańskiej duszy” – ulokowanej gdzieś między wyznawcami teorii płaskiej Ziemi a postaciami o wybitnej inteligencji i charyzmie, czy epicka podróż śladem najbardziej wyluzowanego z hollywoodzkich aktorów.
Bilety na poszczególne pokazy są już dostępne w sprzedaży on-line i w kasach wrocławskiego Kina Nowe Horyzonty.
Wybrany przez publiczność zwycięzca konkursu American Docs otrzyma nagrodę ufundowaną przez BNY Mellon.
W programie sekcji:
Biała fala: legenda o kokainowej wyspie (White Tide: The Legend of Culebra) Theo Love’a to idealny dowód na to, że życie pisze najlepsze scenariusze. Jest mapa, jest historia, jest czarna torba, a w niej paczki z kokainą o wartości dwóch milionów dolarów. Kto nie spróbowałby jej znaleźć? Kto choć przez chwilę nie chciałby się poczuć jak Walter White z Breaking Bad?
Czas na Ilhan (Time for Ilhan) Norah Shapiro jest iskrą nadziei w dzisiejszej Ameryce. Jak wejść do amerykańskiej Izby Reprezentantów, będąc czarną kobietą, muzułmanką w hidżabie, matką trojga dzieci i imigrantką z Somalii? Wie to Ilhan Omar, charyzmatyczna działaczka z tzw. Małego Mogadiszu w Minnesocie.
Jak przetrwać w Hollywood będąc kobietą? Druga połowa kadru (Half of the Picture) Amy Adrion to zapis szczerych rozmów z reżyserkami o chorobie seksizmu i mizoginii – wszechobecnej w Fabryce Snów. Miranda July, Ava duVernay, Rosanna Arquette, Penelope Spheeris czy Catherine Hardwicke opowiadają o tym, o ile trudniej kobietom jest zrobić film.
Do boju (Roll Red Roll) Nancy Schwartzman – niepodważalny dowód na to, że stereotypy związane z tzw. kulturą gwałtu wciąż są rozpowszechnione, a ofiary, nawet te nieletnie, niezmiennie krytykuje się za „wyzywający ubiór”.
Religijny konserwatyzm i drag queens? Czemu nie. Ewangelia Eureki (The Gospel of Eureka) Donalda Moshera i Michaela Palmieriego to odwiedziny w tytułowej Eurece (w stanie Arkansas), która jak w soczewce skupia paradoksy amerykańskiej demokracji.
Niech nadejdzie ten dzień (Give Us This Day) w reżyserii Jeffa i Michaela Zimbalistów to podróż do amerykańskiego jądra ciemności – East Saint Louis, które ma najwyższy wskaźnik zabójstw w całych Stanach.
Niepowstrzymana Bethany Hamilton (Bethany Hamilton: Unstoppable) Aarona Liebera – gwarantowany zastrzyk pozytywnej energii. W wieku 13 lat, w efekcie ataku rekina, Hamilton straciła ramię. Pomimo tej tragedii, nie zmalał jej hart ducha: dziś jest jedną z najsłynniejszych surferek na świecie.
Niewidzialni kowboje (Phantom Cowboys) Daniela Patricka Carbone’a– intymny portret Ameryki, gdzieś na bocznym torze american dream. Larry, Nick i Tyler – choć całe życie jeszcze przed nimi, już teraz wiedzą, że USA to kraj jednocześnie wielki i mały, gdzie miejsce urodzenia czy kolor skóry potrafią zdefiniować całą przyszłość.
Wolność, równość, aligatory. Wyreżyserowani przez Davida Abla Ostatni kowboje z mokradeł Everglades (Gladesmen: The Last of the Sawgrass Cowboys) to opowieść o sile tradycji subkultury „kowbojów z Florydy”, którzy muszą zmierzyć się z nieubłaganymi skutkami degradacji środowiska.
Ten film jest jak spontaniczny wypad na piwo, który zamienia się w epicką przygodę.W Opowieściach o Billu Murrayu (The Bill Murray Stories: Life Lessons Learned From A Mythical Man) wraz z reżyserem, Tommym Avallonem, wyruszymy na poszukiwania najbardziej wyluzowanego gwiazdora Hollywood – żywej „legendy miejskiej” – człowieka, który – ot tak – potrafi przyjść niezapowiedziany na losowo wybrany wieczór kawalerski albo dołączyć się do parkowej rozgrywki w piłkę z absolutnymi nieznajomymi.
W ciągu ostatniej dekady ruch nacjonalistyczny zaczął niebezpiecznie rosnąć w siłę. Skrajna prawica: czas gniewu (Alt-Right: Age of Rage) Adama Bhala Loughato kronika protestów, oporu i walki o to, żeby prorasistowskie i neonazistowskie głosy nie docierały do szerszej grupy obywateli i obywatelek.
Ci dwaj musieli budzić spore zdziwienie. Szatan i Adam (Satan & Adam): podstarzały czarnoskóry ekscentryk i biały chłopak, którzy grali razem płomiennego bluesa na ulicach Harlemu. Lata 80., okres silnych napięć na tle rasowym; oni jednak zachowywali się tak, jakby nie istniały żadne podziały i konflikty. Film V. Scotta Balcerka to opowieść o dziwnej parze niezwykłych muzyków.
Siła kobiet, solidarność, radość życia i potęga poczucia humoru: oto cechy charakterystyczne Madonny Thunder Hawk, legendarnej działaczki Ruchu Indian Amerykańskich. Wojowniczki (Warrior Women) w reżyserii Elizabeth Castle i Christiny D. King są portretem wybitnej kobiety, która – choć skończyła już 70 lat – wciąż aktywnie uczestniczy w walce rdzennych społeczności.
Loty w kosmos to stały element krajobrazu XXI wieku. W takim razie – jakim cudem od kilku lat przybywa wyznawców teorii płaskiej Ziemi? Za horyzontem (Behind the Curve) Daniela J. Clarka to wnikliwa obserwacja tego międzynarodowego fenomenu, daleka jednak od uproszczeń i wyśmiewania.